Informationssökning är inte ett helt lätt begrepp eftersom det ofta finns en teknisk/naturvetenskaplig syn på information och data i det begreppet. Jag byter ofta ut begreppet mot andra när jag talar och skriver beroende på vem jag talar med. Vilken kunskapssyn man har påverkar hur man ser och agerar i sin som bibliotekarie, även om man kanske inte tänker på det i vardagen.
Inom samhällsvetenskap och humaniora så vill man hitta material och dokument och är beroende av dem. Sökandet är en del i lärprocessen så att analysen av dokumenten (t ex läsande av abstract) och kunskapandet blir en del av själva söket eller hittandet av kunskap. Den kunskapen ska sen smältas och integreras.
Nu förtiden är det möjligt eftersom gränssnitten är användarvänliga. Vår roll som jag uppfattar den, blir att lämna tillbaka ansvaret för sökandet till användaren och kanske föreslå lämplig databas och vara bollplank mer än att utföra sökningar. Samtidigt kan man upptäcka att såväl problemformulering som analys blir något man blir inbjuden till när man har denna nya roll.
Jag tror inte att detta med lärprocesser och att söka, hitta, skriva hänger ihop med lärande är annorlunda inom grundutbildning och viss forskning inom teknik. Men det återstår att upptäcka.
🔗 Dagens länkar
-
- This Just In: Chopstick Sleeves as Emissaries of Japanese Typography
and Culture - Letterform Archive
- Nätverket KOD – Kulturarv och digit...
1 day ago
No comments:
Post a Comment